söndag 16 november 2008

samtal

På väg hem från Simon och Johanna fick jag det stora nöjet att lyssna på följande samtal på tunnelbanan. Kl är ca kvart i tre, vi befinner oss på tåget mot Mörby Centrum, någonstans mellan Centralen och Stadion. Två killar sitter mittemot varandra. Kille ett är ett slags bilderboksbrat – ca19-20 år, backslick, märkeskläder de lux, skulle ha gått på Stureplan, men hamnade på Söder med sina vänner som han nu pratar med i mobilen. Kille två är mellan 25 och 30, medelsvensson, gympaskor, Haglöfsjacka, ful ryggsäck, verkar tämligen nykter.När bratkillen lägger på börjar medelsvensson prata med honom. (obs inte ordagrant men typ så gick samtalet)
Medelsvensson: känns det inte lite billigt att glida runt på stan och vara sådär som du hela tiden?
Brat (som är glad och hövlig och helt klart inte hörde allt svensson hade sagt): Jo, det blir ju lite tråkigt ibland, men det är skönt att bo mitt i stan ändå, precis vid Valhallavägen, nära till allt och sånt du vet.
Medelsvensson: Jo, men blir du inte trött på dig själv ibland? Trött på att jaga runt i storstaden?
Brat (fortf. Lika trevlig och glad och fortfarande så har han svårt att höra): Jo, men då åker jag till landet. Vet du jag jagar faktiskt på riktigt. […] vi har lite mark i Småland och då brukar farsan och jag åka ner och jaga lite, Jäkligt skönt att komma ut i naturen ibland.
Nu kommer tåget till Stadion och Braten är tvungen att gå av.
Brat: Jag skulle verkligen vilja diskutera vidare med dig, det var riktigt intressant, men jag måste tyvärr kliva av för jag bor här. Ha det bra!
Medelsvensson: Ja, ha det bra ditt jävla äckliga brathelvete!
Braten blir såklart helt ställd och får bara fram ngt i stil med ditt jävla as.
Nu undrar jag såhär – vem tror Medelsvensson att han är? Det var han som började prata med killen, Braten var sjukt trevlig, talade inte på ngt sätt nedlåtande till den där Haglöfsidioten utan lyssnade och skildrade sin värld. Visst, alla har inte mark i Småland eller bor mitt på Öfre, men OCH? Jag blev sjukt irriterad på Medelsvensson! Fick han nyligen sparken från Volvo? Eller var han bara bitter på överklassen? Hur som helst tycker jag att han borde ha hållit tyst i den allmänna hygienens namn! Är du inte nöjd med samhällsklassen du tillhör, jobba dig uppåt eller neråt, men ta inte ut din aggression på folk som råkar ha en Gant-jacka på sig och bo på Östermalm.

Inga kommentarer: